שיטפונות, קצרים חשמליים, גנבת ציוד, האקינג ועוד – לא חסרים תסריטים, שבהם תשתיות המחשוב שלכם עשויות להיפגע. מה תעשו במקרה כזה? האם ועד כמה, אתם ערוכים לתגובה מהירה ויעילה? מי שמטפלים בנושא חיוני זה בצורה מחושבת ייתקלו די מהר במונח DRP. במה מדובר? מה מציעים שרותי עזר בנושא זה? לאילו סוגי עסקים הדבר חשוב במיוחד? ומה עוד כדאי לכם לדעת על כך?
מה זה DRP?
כאשר נערכים שיטתית להתמודדות עם מקרי כשל במערך המחשוב, יש צורך להכין תוכניות מסודרות לטיפול בכך. אז עולה על הפרק מה שמכונה DRP או Disaster Recovery Plan. מאחר שמערכות מחשוב הן סביבה מורכבת למדי, גם כשלים בהן עשויים להיות כאלה – די מורכבים. לכן, לא כדאי לטפל בעניינים רק כאשר הם מתרחשים. תכנית DRP תשמור על העסק שלכם ברגעי אסון, בדיוק תודות לכך שהיא מתוכננת מראש. במקרי הכשל עצמם, לרוב יש צורך עסקי דחוף לחזור לפעילות כמה שיותר מהר. דמיינו למשל אתר אינטרנט של מכירות, שכושל דווקא בשעות השיא של הכניסות אליו. או בסיס נתונים חשוב שלכם, בו אתם משתמשים לאורך כל היום העבודה, אשר נפגע.
עבור מה זה נחוץ?
מנקודת מבט עסקית, במקרי כשל במחשוב עשויים להיפגע בגדול שני דברים: מידע ותהליכים עסקיים. תהליכים עסקיים מבוססים פעמים רבות על מידע ונפגעים בגלל פגיעה בו. לכן גיבוי ושחזור מגיבוי, הם אבני בניין חשובות ביותר של התאוששות מאסון. DRP מאפשר לכם לטפל בכך, באופן שיטתי ומראש. שירות DRP מאפשר לגבות באופן שוטף מערכות שונות. בשעת חירום, הוא מאפשר לשחזר מגיבוי, תוך שימוש באוטומציה. כל זאת, נעשה באופן פשוט ככל הניתן, מאובטח ויעיל. עסק אשר משתמש בשרות כזה, יכול להגדיר אותו על פי דרישותיו המיוחדות. זאת, כולל הגדרת RPO או Recovery Point Objectives (מרווחי זמן רצויים בין גיבוי לגיבוי) והגדרת RTO או Recovery Time Objectives (זמן ההתאוששות רצוי, עבור דבר מוגדר). חשוב ביותר להבין, ש-DRP והתאוששות מאסון בכלל, הם לא עניינים טכניים שנוגעים לאגף המחשוב בעסק בלבד. אלה דווקא עניינים עסקיים מובהקים, לפני הכול! כך שמחד, יש להם היבט טכני מאוד, שאולי יטופל על ידי מנהל המחשוב בעסק. אבל מאידך, רצוי מאוד שתהיה כאן גם מעורבות של ההנהלה. בעיקר, חשוב שכל הנושא יטופל ברמה אסטרטגית. אידיאלית, זה יהיה במסגרת טיפול כללי בעסק בנושא המשכיות עסקית ושרידות במקרי אסון.
אילו סוגי עסקים זקוקים לשרות כזה?
תשובה בסיסית לשאלה זו היא "כולם". זאת, בדומה לאמצעי הקלאסי והבסיסי יותר של גיבוי, אשר תמיד מומלץ לכל עסק באשר הוא. באופן מיוחד, שירותי DRP מומלצים לעסקים שאין להם מערכות פנימיות עבור התאוששות מאסון. היכולת לצרוך שרות כזה כשרות ענן, היא יתרון עסקי חשוב. הדבר מאפשר לממש זאת באופן מקצועי, להוזיל את עלויות היישום וגם למקם את הכול הרחק מכם פיזית. הריחוק מבטיח, שבמקרה כשל, הגיבוי עדיין יהיה זמין אצל ספק הענן.
מה חשוב לדעת, לפני בחירת ספק?
DRP עוסק כמובן בפעילות קריטית. בשעת חירום, הכול צריך לתפקד היטב ואין מקום רב לטעויות. הדבר האחרון שתרצו, זה שירות DRP שנקלע ל"אסון" כלשהו, דווקא כאשר אתם זקוקים לו לשם התאוששות מאסון! משמעות הדבר, היא שחשוב מאוד לבחור למטרה זו ספק אמין במיוחד.
לסיכום
אם עדיין אין לכם פתרונות לנושא ההתאוששות מאסון, כדאי לטפל בכך בהקדם האפשרי. באופן מיוחד, מומלץ לבדוק את שירותי ה-DRP הזמינים.