2024-05-08 17:58

שומרים עלינו בכביש – אילו מערכות בטיחות טכנולוגיות קיימות ברכב?

עם המכוניות הראשונות, האנושות קיבלה לא רק שפע הזדמנויות חדשות, אלא למרבה הצער גם החמרה של תופעת תאונות הדרכים. ממצב של תאונות מעטות בין רוכבי סוסים, מרכבות והולכי רגל, עברנו בתוך זמן קצר לתנועה מהירה ומסוכנת יותר. אך עם טכנולוגיית הרכבים שהביאה סיכון, הגיעו בהמשך גם טכנולוגיות בטיחות שתרמו ועדיין תורמות לצמצומו. אז אילו מערכות בטיחות בולטות זמינות כיום לנהגים?

המערכות שמונעות ומקלות

יש כיום לא מעט פתרונות בטיחות לרכבים, אשר מיושמים במרבית הרכבים, בשילובים שונים. חלקם פתרונות פשוטים וישנים יחסית, אך עדיין אפקטיביים. למשל חגורות בטיחות. דוגמה נוספת, הן משענות ראש אשר מונעת נזק לעמוד השדרה, במקרה של התנגשות שמביאה לזריקת הראש אחורה בפתאומיות. אלא מוצרים אשר מציגים תוספת מחיר זניחה לרכב, תמורת תוספת בטיחות משמעותית. במיוחד חגורות הבטיחות, אשר באופן מובן הפכו לפריט חובה על פי חוק. במקביל לפתרונות כאלה, התפתח שוק נרחב של פתרונות מתוחכמים, מבוססי טכנולוגיה מתקדמת למדי. במסגרת פתרונות אלה, מערכת abs היא מערכת בטיחות בולטת במיוחד. מייד נרחיב לגביה. כרגע רק נזכיר במבט כללי, שמערכות הבטיחות מכל הסוגים, מקדמות שתי מטרות חשובות ביותר: הראשונה היא מניעת תאונה. השנייה היא הצלת חיים וצמצום נזקים לאנשים ולרכב, אם וכאשר מתרחשת תאונה.

ABS – לשמור על שליטה במקרי חירום

Anti-lock Braking System היא מערכת אשר מונעת החלקה ומאפשרת המשך השליטה ברכב. המערכת מזהה מצבי סיכון של "נעילת גלגלים" ולכן היא מכונה גם בשם מערכת למניעת נעילת גלגלים. מדובר על מצב שבו הנהג לוחץ על בלמי הרכב, כתוצאה מכך הגלגלים נעצרים לחלוטין, הרכב עלול להחליק, אחיזת הצמיג בכביש נחלשת וההיגוי ייפגע. מערכת ABS נותנת לכך מענה במקרי חירום, באמצעות שחרור והפעלה אוטומטית של הבלמים, בשיטות מתוחכמות ואוטומטיות.

 

 

הרחבות שונות ל-ABS

ברכב בו מותקנת מערכת ABS, עשויות להיות מותקנות גם המערכות הבאות:

  • Electronic Stability Program – מערכות אשר מייצבות את הרכב בסיבובים. ידועות גם בשם Electronic Stability Control או ESC.
  • Electronic Brakeforce Distribution – מנגנון מיוחד, אשר מחלק את עומס הבלימה בין ארבעת גלגלי הרכב ובכך מקל על ההיגוי.
  • Traction Control System – לשיפור השליטה ברכב, במקרים של איבוד האחיזה בכביש, בגלגל אחד ספציפי.
  • Emergency Brake Assist – מערכת אשר מחזקת בלימה מהוססת של הנהג. חשוב לציין, שמערכת זו לא בולמת באופן עצמאי, אלא רק בתגובה לפעולות הנהג.

מערכת בטיחות להתרעה

החוק בישראל מחייב שימוש במערכות התראה, לגבי מצבים של קרבה מסוכנת של הרכב לעצמים שמסביבו ורכבים אחרים ולמצבים של סטייה מהנתיב. אלה מצבים, אשר עשויים להתרחש למשל בנסיעה ארוכה ומעייפת במיוחד, כאשר הנהג גולש למצב של נמנום. במקרים אחרים, סטייה מהנתיב או התקרבות מסוכנת לרכב אחר, נובעת פשוט מחוסר ריכוז. הנהג עשוי למשל לנסות לקרוא שלטים מסוימים בכביש, בלחץ זמן של התקרבות למחלף גדול ולא מוכר. ההתרעה על כך היא באמצעות נורות אזהרה, צלילי התרעה או רטט. אך מערכות מודרניות מסוג זה, יודעות גם להחזיר את הרכב חזרה לנתיבו, באופן אוטומטי.

מערכות נוספות שמסייעות

יש עוד לא מעט אמצעי בטיחות לרכבים, כמו הדוגמאות הבאות:

  • כריות אוויר – רכיב הגנה מודרני נפוץ מאוד ברכבים. היקף הכריות ברכב משתנה ויש כריות לנהג, לנוסעים וכריות צד.
  • AEB – מערכות מסוג Autonomous Emergency Braking מספקות בלימה אוטומטית, במצבים של קרבת יתר לרכבים אחרים.
  • מערכת זיהוי תמרורים – מערכת מסייעת לזיהוי התמרורים בדרך, אשר מבטיחה שהנהג לא יפספס אף תמרור חשוב.

לסיכום

אין צורך להסביר מדוע מערכות בטיחות לרכב חשובות. העיקר הוא לקחת אותן בחשבון, הן ברכישת רכבים והן בשימוש השוטף בהם.

מאמרים אחרונים

דברו איתנו על כלכלה ועסקים!

על הרכבת קואליציה בישראל

נגישות